4200+ hotels
Last-minute aanbiedingen
Populaire reisaanbieders
Veilig online boeken
Aanbiedingen
Goedkoop op reis
Luxe resorts
Exclusief genieten
Kindvriendelijk
Voor het hele gezin
Adults Only
Rust & ontspanning

Bagage problemen: Ruimbagage te laat, kapot of kwijt?

We willen er liever niet over nadenken, maar het kan gebeuren. Mijn bagage is te laat, kapot of kwijt. Wat moet ik doen? Als uw bagage te laat, kapot of kwijt is kunt u in veel gevallen een (financiële) vergoeding krijgen. Dit kan bijvoorbeeld via uw eigen reisverzekering. Of u stelt de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk. Dit is mogelijk indien u van mening bent dat u een vergoeding moeten krijgen van hen voor de eventueel opgelopen schade aan uw bagage, of aan het (tijdelijk) missen hiervan. Hieronder leggen we uit wat u kunt doen als uw bagage te laat, kapot of kwijt is.

Tip: Let er bij het boeken van een vliegticket op dat de verkoper is aangesloten bij het Calamiteitenfonds en de SGR en/of ANVR)

Vul een PIR formulier in

Vul allereerst zo snel mogelijk een PIR – formulier in. PIR is een afkorting voor: “Property Irregularity Report”. Dit is een officieel formulier. Met dit formulier kunt u een klacht indienen bij uw desbetreffende vliegmaatschappij, wanneer u erachter komt dat uw bagage te laat, kapot of kwijt is. Wellicht komt u in aanmerking voor een schadevergoeding. Met de bagagesticker op uw vliegticket kunt u bewijzen dat de bagage onder uw vliegticket is ingecheckt. Let daarom goed op of het grondpersoneel uw bagage op uw eigen naam incheckt. Vraag na het invullen van het PIR-formulier altijd om een schriftelijke bevestiging van uw klacht. Dan heeft u alles zwart op wit.

Check de reisverzekering

Controleer of u een reisverzekering heeft. In de meeste gevallen zal dit zo zijn, en bent u verzekerd voor uw bagage. Kijk in de polis van uw vooraf afgesloten reisverzekering. Hierin staat namelijk of u recht hebt op een schadevergoeding via uw (reis)verzekeraar. Indien u daar recht op hebt, is het belangrijk om te achterhalen hoe u een vergoeding kunt verkrijgen. Dit staat altijd in de polisvoorwaarden beschreven. Heeft u geen reisverzekering afgesloten? Of heeft u via uw reisverzekering geen recht op een schadevergoeding? Of krijgt u maar een deel van uw geld terug? Stel dan de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie alsnog aansprakelijk. Dit is mogelijk.

Stel uw luchtvaartmaatschappij of uw reisorganisatie aansprakelijk

U heeft een vliegticket geboekt en betaald? Dan kunt u uw luchtvaartmaatschappij die de vliegtickets heeft afgegeven, aansprakelijk stellen. Heeft u een pakketreis geboekt? In dat geval kunt u enkel de reisorganisatie aansprakelijk stellen. Eventueel stelt uw reisorganisatie in dat geval de desbetreffende luchtvaartmaatschappij (die u uw vliegtickets heeft afgegeven) aansprakelijk. Als dat het geval is, stuur dan zo snel mogelijk een aangetekende brief naar uw reisorganisatie. Zorg ervoor dat u zo goed mogelijk kunt laten zien wat de schade voor u is. Schrijf in uw brief binnen welke termijn u vindt dat het geld op uw rekening moet staan.

In de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappijen welke u uw vliegtickets hebben afgegeven wordt vaak het Verdrag van Montreal of het Verdrag van Warschau aangehaald. Hierin staan de minimale vergoedingen die u per kilo bagage minimaal kunt krijgen. U kunt maximaal € 1.230 per persoon terug krijgen per gebeurtenis. Heeft u echter waardevolle spullen bij u, bijvoorbeeld een digitale camera, laptop of dure kleding? Dan moet u dat voor vertrek bij de incheckbalie van uw luchtvaartmaatschappij laten weten. Soms moet u dan een toeslag betalen, of u bent verplicht een reisverzekering af te sluiten. Deze regels gelden alleen bij internationale vluchten. En alleen tussen landen die meedoen aan de Verdragen. Het geldt dus niet bij binnenlandse vluchten.

Neem contact op met de Geschillencommissie Reizen of met de rechter

Heeft u schade ondervonden, en vindt u dat u recht heeft op een schadevergoeding, maar komt u er met uw eigen reisorganisatie niet uit? In dat geval is het mogelijk om contact op te nemen met de Geschillencommissie Reizen. Voorwaarde is echter wel dat uw reisorganisatie lid moet zijn van de ANVR of de Geschillencommissie. Kijkt u voor meer informatie op website van De Geschillencommissie. Komt u er niet uit met uw vliegmaatschappij (waar u uw vliegtickets geboekt heeft)? Of is uw reisorganisatie geen lid van de ANVR of SGR? Dan kunt u helaas enkel alleen nog naar de rechter.

Plaats een reactie